De spidse ben og stolen

Tilbage i år 1949 tegnede Børge Mogensen en organisk formet skalstol i lamineret træ, hvilket på daværende tidspunkt var skelsættende for Mogensens arbejde. Stolen kender de fleste måske, men hvad nok ikke alle ved af, så tegnede han også et tilhørende bord. Bordet, der blev udstillet sammen med stolen på snedkermesteren Erhard Rasmussens stand til det årlige Snedkerlaugets Møbeludstilling i København i år 1949, blev sammen med stolen, indbegrebet af Mogensens mere eksperimentende arbejde efter tiden hos FDB. Børge Mogensen havde for en stund fået nok af de underspillede og ikke så iøjnefaldende “allemandsmøbler”, og ind var kommet visionen om de mere organiske former og mere ekslusive møbler. Det var for en stund slut med de lige linjer. Bordet blev fremstillet i wowona-finer, og skåret ud af en enkelt maserknude på en californisk kæmpefyr. Et nærmest levende bord, hvor pladens kanter kun er skåret til og så lagt oven på de otte spidse bukkeben. Bordet blev efterfølgende også fremstillet i en model med kun seks ben.
Den tilhørende stol var kulminationen af Mogensens forsøg på at kombinere en spisebordsstol og en hvilestol i én og samme stol. Skalstolen blev fremstillet i formbøjet finer, hvilket på daværende tidspunkt var en relativt ny teknologi. Det menes at Børge Mogensen fik inspirationen til hans Skalstol, da han året forinden havde deltaget i møbelkonkurrence på MoMA; Museum of Modern Art i New York, hvor arkitektparret Ray og Charles Eames havde præsenteret af samme princip.

Børge Mogensen havde desuden selv bordet, og tre eksemplarer af den skulpturelle skalstol, stående i stuen i hans villa i Holstrups Have på Frederiksberg. Bordet fremstilles ikke længere den dag i dag, men Skalstolen blev i forbindelse med 90-året for Børge Mogensen, relanceret tilbage i år 2004 – kun i 90 eksemplarer.

(Billedet øverst er fra dmk.dk)

Tryk på “Klassiker”-tagget lige her nedenfor for at se flere indlæg i netop denne kategori her på bloggen.

Skriv et svar