christies.com

Høvdingestolen

En forårsdag tilbage i år 1949 blev ét af de største ikoner inden for dansk møbeldesign skabt. Finn Juhl tegnede nemlig sin Høvdingestol sådan en forårsdag – og endda på én dag. Historien lyder, at Finn Juhl satte sig ved sit arbejdsbord kl. 10 om formiddagen, og at tegningerne til stolen lå færdige senere samme dag, nærmere betegnet kl. 3 om natten.
Høvdingestolen, eller FJ49A som den også hedder, blev fremstillet af Juhls faste samarbejdspartner i omtrent 20 år, nemlig snedkermester Niels Vodder. Stolen blev først fremvist på netop Vodders stand på det årlige Snedkerlaugets Møbeludstilling senere i ’49. At Høvdingestolen er sjælden og bekostelig er et kendt faktum. Angiveligt blev der blot produceret omkring 75 stk. alt i alt af den originale stol af Niels Vodder – og tilhørende kun fem eksemplarer af den yderst sjældne sofamodel.
Efter Niels Vodder overtog Søren Horn og Niels Roth Andersen produktionen af stolen. Faktisk fremstillet Ivan Schlechter den også i en kort periode og i et meget begrænset antal. Siden år 2002 og til og med den dag i dag har OneCollection så stået for produktionen af Høvdingestolen – dog er det i sagens natur de helt originale modeller af stolen, der opnår de tårnhøje priser man kan se stolen bliver handlet til. Amerikanske Baker Furniture har også produceret stolen, men angiveligt i en tydeligt ringere kvalitet.

Finn Juhl havde lyst til at skabe noget større og mere pompøst end tidligere, og som modspil til de mange mindre og lette stole, der var blevet designet i netop denne periode. Det gjorde han så i den grad med Høvdingestolen, der fylder godt både rent fysisk men også bare af navn. Ifølge Finn Juhl selv fik stolen sit navn efter, at Frederik IX havde prøvesiddet den på den førnævnte Snedkerlaugets Udstilling. En journalist spurgte efterfølgende Finn Juhl, om stolen så skulle hedde Kongestolen, men det var alligevel for prætentiøst for ham, der svarede “Kald den hellere en Høvdingestol”. Ydermere var Finn Juhl med denne stol inspireret af forskellige kulturer; Armlænets bredde symboliserer en hestesadel. Stavene, som bærer ryglænet, refererer til en bue, og ikke mindst kan ryglænets form minde om et skjold eller en høvdings fjerpragt. Også heraf kom han på navnet Høvdingestolen. Stolen står i dag som ét af de allerstørste og fineste værker inden for dansk møbelhistorie. Stolen er ikke blot et ikon – snarer et sandt mesterværk.

(Billedet øverst er fra christies.com)

Tryk på “Klassiker”-tagget her nedenfor for at se flere indlæg i netop denne kategori her på bloggen.

Skriv et svar