20158127_10154878625503224_163874786_n

Interview med Rasmus Sigvardt Nyborg – møbelsnedker og samler

Jeg har taget en lille snak med Rasmus Sigvardt Nyborg, der arbejder som møbelsnedker og som i sin fritid er passioneret samler af både møbelklassikere og ikke mindst også keramik, for at høre mere til hans interesse for de danske møbelikoner og ikke mindst også en bestemt svensk keramiker.

1. Hej Rasmus! Fortæl kort læserne her på bloggen hvem du er, og hvad du laver dagligt.
“Mit navn er Rasmus, og jeg er uddannet møbelsnedker med bronzemedalje. Jeg blev uddannet i 2012, og har siden 2013 arbejdet hos NicolajBo – et mindre køkkenfirma med base i København. Jeg bor på Nørrebro, indre København, sammen med min hustru, Laura, og vores lille nyfødte søn, Holger. Udover at få hverdagen til at fungere, bruger jeg en del tid på at researche og finde nye loppefund. Især jagten på lækker keramik er i øjeblikket i fokus.”
20158127_10154878625503224_163874786_n
(Rasmus Sigvardt Nyborg, møbelsnedker og samler. Billede af Kira Harthelius)

2. Jeg ved du samler på en helt bestemt form for keramik. Kan du fortælle mere om det og hvorfor det lige er denne bestemte form fra keramikkens verden der betager dig?
“Som min instagram feed antyder, så er det ikke nogen hemmelighed, at jeg har en stor passion for en særlig keramikker, nemlig Gunnar Nylund. Interessen for keramik og stentøj kom for et par år siden, efter jeg havde samlet på møbler i godt 10 år. Det kom meget naturligt, da keramikken også fylder en stor del i indretningen. Tag eksempelvis kählervasen, der vel står i godt halvdelen af de danske hjem. Den er nærmest blevet et allemandseje i stil med PH-5 lampen.
I min søgen efter keramik faldt jeg over netop Nylund, og blev fra starten betaget af hans hänkelvaser (kander). Deres formsprog er unikt på mange måder. Det spinkle design, de bløde formerog den skrå munding. De er efter min mening meget undervurderet. En årsag kan måske skyldes, at de ikke er unikaværker ligesom nogle af eksempelvis Axel Saltos værker. Men jeg synes bestemt at Gunnar Nylunds stentøj burde have samme status som Arne Bang, SaxboPalshus, og mange af de andre der storhitter i øjeblikketJeg skal dog også være ærlig at indrømme, at ikke alt Gunnar Nylund falder i min smag.
Det skal ikke være nogen hemmelighed at jeg også har en kæmpe kærlighed til stentøjsmesteren Axel Salto. Netop Salto er dog en helt anden prisliga, og jeg har derfor ladet mig nøjes med min voksende Gunnar Nylund samling, hvilket jeg er yderst tilfreds med. Jeg synes, at så længe man lægger kærlighed i sin samling, så er det underordnet om der står Salto eller West Germany i bunden. Jeg har som det nyeste køb tilføjet en Knud Basse tornevase til min samling, hvilket rent formsprogsmæssigt, er det nærmeste man kommer på Salto.”
20132940_10154878626463224_1845043381_o
(Et udpluk af Rasmus’ private Gunnar Nylund-samling. Samlingen vokser for tiden med ca. et emne pr. måned. De smukke og meget varierende glasurer betager Rasmus meget)

3. Du er også passioneret samler af dansk møbeldesign, hvilket i den grad kan ses i jeres indretning i privaten. Hvad er dit forhold til dansk møbeldesign?
Det er rigtigt. Jeg har solgt og købt, udskiftet og opgraderet min møbelsamling i ca. 12 år. I mit barndomshjem stod et Børge Mogensen shakerbord med tilhørende J39-stole i sæbebehandlet egetræ. Jeg husker stadig dengang da mine forældre fik leveret spisestuen. Jeg har nok været 5-6 år. Det tog dog yderligere 13 år før jeg selv købte mit første stykke danske design. Det var en grønlakeret Poul Henningsen 3/2 jubilæumspendel med messing fatning.
Siden da er interessen steget. Både for at købe, men også for at læse og indhente større viden om de danske designere og deres historier, møblernes tilblivelse, og hvilket stempler, der er de helt rigtige. Jeg husker også at jeg via Lauritz.com, købte 5 Arne Jacobsen 3107 stole i rødpolstret uld, vel at mærke inden jeg havde købt en lejlighed de kunne stå i. Det lykkedes mig faktisk at fylde mine forældres kælder godt op, inden jeg flyttede til København. Det er både en passion og en hobby. Og jeg nyder at udskifte i møblementet herhjemme. Det er vigtigt at kunne skille sig af med møbler, og give plads til nye klassikere. Og jo, selvfølgelig er der nogle salg jeg fortryder, men møblerne er stadig en del af min samling, en del af min historie. Og medmindre vi snakker et unika Peder Moos bord, så er de fleste møbler, lamper eller stentøj muligt at generhverve på senere tidspunkt.”
20132660_10154878627298224_1121096930_o
(Spisebordet omkranses af hele 3 forskellige stoledesigns. Wegners Y-stole i sortlakeret egetræ, Arne Jacobsens Myre og T-stol, begge i teaktræ. Til højre ses Børge Mogensens Den Spanske Stol. I vindueskarmen et stilleben af Gunnar NylundBarbordet i hjørnet er fra Normann Copenhagen)

4. Hvordan vil du beskrive indretningen i jeres hjem? Og er der nogle brudpunkter i hjemmet som du vil fremhæve?
“Vi følger hjertet, og vi indretter med netop det vi synes giver hjemmet karakter, og de møbler som vi føler os bekvemmelige med. Vi bestræber os på, ikke at bo i et boligmagasin. Et 2 farvet hjem. Det er ikke lige vores kop the. Indretningen i vores hjem er meget klassisk. Dog skal der være plads til nye indspark. Det kan blive meget monotomt hvis man kun indretter med 60er møbler. Jeg synes diversiteten i vores indretning gør, at det afspejler os som beboere i hjemmet. Det er, for mig tydeligt at se, at der er lagt kærlighed og hårdt arbejde i indretningen.”
20132806_10154878628808224_1815118560_o
(Designklassikere blandet med moderne møbler og accessories. Wegners Bamsestol købte Rasmus for halvandet år siden, da han arvede penge fra sine bedsteforældre. Det bliver ét af de møbler der vil følge ham i meget lang tid, måske for evigt, udtaler Rasmus. Sofabordet i massiv teaktræ stod i hans mors barndomshjem, og blev for nylig komplet renoveret. Puderne i sofaen fra Sofakompagniet er fra henholdsvis LuckyBoySunday og Place de Bleu)

5. Hvis du skal vælge én arkitekt og ligeledes ét møbel, hvem og hvad er så dine all-time favoritter?
“Det frygtede spørgsmål for en passioneret møbelsamler som mig. Selvom vores hjem ikke afspejler det, så er Poul Kjærholm den danske møbelarkitekt jeg holder mest af. Kjærholm var forud for sin tid, og han gik ikke påkompromis med designet. I sin desværre korte levetid, tegnede Kjærholm nogle af de mest ikoniske møbler, og har været med til at placere Danmark øverst på listen, når det kommer til internationalt møbeldesign.
Det er noget nær umuligt for mig at vælge ét favoritmøbel, men nu hvor opgaven er stillet for mig, vil jeg alligevel forsøge. Og i så fald vil valget falde på netop Kjærholm, og hans PK54 spisebord med flintrullet Posgrunn marmor bordplade, og fra producenten E. Kold Christensen. Lige præcis den model har altid stået for mig som noget af det ypperste indenfor dansk møbeldesign. Jovist man sidder godt i Wegners AP19 som jeg selv ejer, men Kjærholms bord er så fantastisk smukt, at det nok vil være mit endelige valg.”
untitled3b155422
(Rasmus’ seneste køb er dette patinerede orange lakeret facadeskilt fra E. Kold Christensen. Logoet designet af Poul Kjærholm, var brugt som stempel på alle Kjærholms møbler i perioden 1956-1982, hvorefter Fritz Hansen overtog produktionen. Skiltet fungerer nu som en farverig og smuk detalje i indretningen, og står i skarp kontrast til den store Monstera plante. Billedet af PK54-bordet er fra skarstedt.com)

Skandinaviskdesign.dk siger mange tak for snakken til Rasmus. Hvis du har fået lyst til at se mere til Rasmus’ passion for møbeldesign, keramik og indretning, så kan du roligt følge ham på Instagram lige her: https://www.instagram.com/passionforfurniture/

Tryk på “Interview”-tagget lige her nedenfor for at se flere indlæg i netop denne serie her på bloggen.

Skriv et svar