Kjærholms hellige gral

Ikke alle møbler Poul Kjærholm tegnede endte med at blive sande klassikere. Dét er dette sofabord et ganske godt eksempel på. I 1952 tegnede Kjærholm et cirkulært sofabord, der var tiltænkt at skulle komplimentere hans PK0-stol, som han tegnede samme år. Hvorimod stolen i dag anses som et af hans mange verdenskendte ikoner, så kan bordet måske betegnes som hans hellige gral. Bordet er udført i træ, hvilket bevidner om en ung og eksperimenterende arkitekt. Poul Kjærholm, for hvem der om nogen ellers er synonym med materialer som læder og stål, arbejdede med træ i sin tidlige år efter endt uddannelse som møbelarkitekt i ’51, og hvor han i en kort periode – nærmere betegnet omkring ét år – var ansat hos Fritz Hansen, hvor også bordet blev fremstillet.
Det er let at få tanken, at Kjærholm med dette skulpturelle bord var inspireret af den japanske arkitekt Isamu Noguchi’s bord fra ‘1944, men der kan også trækkes åbenlyse ligheder mellem både Kjærholms bord og den tilhørende stol og så til Alexander Calders berømte skulpturer.

Bordet, der senere var med på udstillinger i København i år 1953 og i Zürich året forinden i ’52, blev kun fremstillet i dette ene eksemplar. Historien lyder endvidere, at Poul Kjærholm fik lov at tage bordet med sig, da samarbejdet med Fritz Hansen ophørte. I øvrigt et samarbejde, der i sin tid stoppede, da Fritz Hansen i store træk valgte at satse på Arne Jacobsens designs i stedet for. Poul Kjærholm solgte efterfølgende bordet privat til en ven engang kort efter år 1953 og historien lyder, at bordet fortsat skulle have været i hænderne af køberens familie indtil for en håndfuld år siden. I nyere tid har unika-bordet bl.a. været udstillet som del af en større Kjærholm-udstilling på Louisiana museet i år 2007.

(Billedet øverst er fra dmk.dk)

Tryk på “Vidste du at…”-tagget lige her nedenfor for at se flere indlæg i netop denne kategori her på bloggen.

Skriv et svar