Startskuddet for PH

En visionær, åbenmundet og meningsfyldt ung mand på blot 25 år ved navn Poul Henningsen etablerede helt tilbage i år 1919 egen tegnestue i København. Det var fra netop denne nystartede tegnestue, at PH tog de første spadestik til, hvad der skulle vise sig at blive en enestående karriere og give ham prædikatet som lysmester. De første godt og vel fem år gik med egne tegninger og utallige eksperimenter – i øvrigt i tæt samarbejde med en af the grand old men inden for dansk arkitekttur, møbeldesign og modernismen – nemlig Kay Fisker.
Det var imidlertid først efter et forretningsmøde med lampeproducenten Louis Poulsens & Co.’s daværende direktør, Sophus Kaastrup Olsen, at tingene for alvor tog fart for den unge Poul Henningsen. Mødet med direktøren var så vellykket, at Poul Henningsen efterfølgende skulle have udtalt, at han nu langt om længe havde mødt en, der var lige så skør som ham selv, og det skulle der nok kunne komme noget godt ud af. Dét må man så sandelig sige, at PH fik ret i.

Én af, hvis det da ikke var dén første lampe Poul Henningsen og Louis Poulsen i samarbejde færdiggjorde, var Pariserlampen. Den kom med på Verdensudstillingen i Paris i år 1925, hvorfra loftslampen med de seks skærme, udført i intet mindre end nysølv, altså fik sit kaldenavn fra. Derefter skabte han treskærmslampen, Septima, Klaverlampen m.fl.

(Øverst ses Pariserlampen. Her i en noget specielt udgave, dekoreret af Axel Salto. Billedet tilhører dets retsmæssige ejer)

Tryk på “Vidste du at…”-tagget her nedenfor for at se flere indlæg i netop denne kategori her på bloggen.

Skriv et svar