Erling Jessen, Kurt Østervig og Børge Mogensen

Same, same but different, som man siger. Nu skal det her på bloggen nemlig handle om tre danske møbelarkitekter, der alle hver i sær har tegnet en lænestol, der må siges at være yderst sammenlignelige med hinanden.

Vi lægger ud med Børge Mogensen, fra hvem langt de fleste kan nikke genkendende til hans Den Spanske Stol fra år 1958 – der som bekendt blev til efter en familieferie sydpå, hvor Børge Mogensen lod sig fascinere af en ligeledes lav stol med brede armlæn og bredt sæde. Udover at stolen i dag står som et designikon og samtidig er ét af de ypperste højdepunkter fra Mogensens virke som arkitekt, så lagde stolens form og udtryk også grobund for senere stoledesigns af arkitekterne Erling Jessen og Kurt Østervig.
børge spanish, billede studio schalling
(Billede fra schalling.se)

Erling Jessen, der må siges at være et relativt ubeskrevet blad inden for dansk møbeldesign, tegnede fremme i år 1960 denne stol. Tydeligt inspireret af Den Spanske Stol – og det lagde Jessen heller ikke skjul på.  Erling Jessen tegnede sin Jagtstol som hans bidrag til en konkurrence læderproducenten, Sadelmager & Tapetsererlauget, afholdte med håb om på daværende tidspunkt at finde det nye store danske håb inden for møbelarkitekturen. Da Jessen blev konfronteret med, at den meget lignede Mogensens stol, indrømmede han blot og tilføjede, at Børge Mogensen var hans helt store idol. Kort tid efter blev Erling Jessen faktisk ansat på Børge Mogensens tegnestue, hvor han arbejde indtil Mogensens død i ’72.
71291fed784e419b8a681d60409a7dbb
(Billede fra modernity.se)

Sidst men ikke mindst skal vi runde Kurt Østervig, der i starten af 1960’erne tegnede denne lænestol. Det helt præcise årstal for designet kender jeg desværre ikke. Som det tydeligt ses, så anvendte Østervig ligesom Erling Jessen, også flere af de karakteristiske elementer fra Mogensens stol. Det udspændte tykke kernelæder og dets montering, de bredde armlæn og ikke mindst selve konstruktionen af stolene er begge meget lig med fælles formsprogsudspring; Den Spanske Stol. Som det ses, er der dog også enkelte forskelle på de tre stole – bl.a. adskiller Jessens og Østervigs stole sig fra hinanden med henholdsvis runde og firkantede ben.
2856_KØ-3
(Billede fra dmk.dk)

(Billedet øverst er fra dmk.dk)

Tryk på “Guide”-tagget her nedenfor for at se flere indlæg i netop denne kategori her på bloggen.

5 tanker om “Erling Jessen, Kurt Østervig og Børge Mogensen

  1. Interessant læsning, dog med en lille korrektion til venlig orientering.
    Min far, Erling Jessen, arbejdede ikke på Børge Mogens tegnestue helt frem til 1972. Han åbnede egen tegnestue i Allerød i 1967/1968. Først hjemme i stuen på det nybyggede hus, senere oven på slagteren, på hjørnet af M.D. Madsensvej og Stationsvejen. BM skrev en anbefaling til min far, dateret i 1968, men han kan selvfølgelig havde lavet arbejde fra egen tegnestue. Jeg antager at anbefalingen er skrevet i forbindelse med hans fratræden.
    Min far var, som du skriver, meget stor fan af BM. De fleste møbler i mit barndomshjem var BM, selvfølgelig suppleret af det møbelsystem min far lavede for FDB 🙂
    God sommer 🙂

    1. Hej Niels! Fantastisk indspark – tak!

      Det vil jeg få rettet. Måske endda der kommer mere om din far her på bloggen.

      Rigtig god sommer også til dig.
      Erik

Skriv et svar